ים וציפורים
Picture of ד"ר נועם רודיך

ד"ר נועם רודיך

נועם רודיך, מקימת פעמוני רוח, המרכז לטיפול הדדי באנשים ובבעלי חיים, מטפלת הנעזרת בבעלי חיים, דר' למדעי הרפואה

מהו טיפול רגשי?

טיפול שמתייחס לעולם הרגשי של האדם בכלל, ובפרט לתחושות אי נוחות המיוצרות בנפש האדם: ריקנות, חוסר סבלנות, עצב, דכדוך, כעסים, קושי במערכות יחסים, קשיי תקשורת, בדידות ועוד. מרבית הפניות לטיפול רגשי נובעות מחוויה רגשית או תחושות שמפריעות לתפקוד, ו/או מצוקה בשל מורכבות רגשית כלשהי.

מהן המטרות של הטיפול הרגשי? ואיך הוא מאפשר למצוא פתרון ולהתחקות אחר הגורם של הקושי הנפשי? לשם כך, קיימות כמה גישות טיפוליות:

טיפול דינאמי:

הטיפול  הדינאמי שם דגש משמעותי על חלקים לא מודעים בנפש ומשתמש בתובנות ופירושים על מנת לתת מובן לדינמיקות וקשיים בינאישיים. הטיפול מטרתו להתחקות אחר השפעת הלא מודע על ארועי יומיום. בד”כ מדובר בטיפול ארוך, חד שבועי, שיעזור בעיבוד בעולם הרגשי והשפעתו על חיי היומיום, על תקשורת ועל הבנת התקשורת עם העולם.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT):

טיפולים קצרי מועד מבוססי מחקר, מטרת טיפולים אלו מטרתם תמיכה והקלה בסימפטומים מוגדרים למשל חרדה, התקפי פאניקה, דיכאון, חרדה חברתית ועוד טיפול זה מבוסס פרוטוקולים יעודיים, כאשר לכל סימפטום/ הפרעה יש פרוטוקול מובנה וחלק מהעבודה נעשית בבית ע”י המטופל/ת. הטיפול מקנה בעיקר כלים ומיומנויות שמישים ליומיום, שמסייעים למטופל/ת להתמודד עם דפוסי ותבניות חשיבה והתנהגויות  המשמרות את הסימפטום.

טיפולים שאינם פרטניים ועוסקים בדינמיקה של קשרים:

קיימים מגוון טיפולים שאינם פרטניים: טיפול משפחתי, טיפול זוגי, טיפול דיאדי. לרוב מגיעים מרקע דינמי שהוזכר לעיל עם מטרה ממוקדת, ומצריכים התמחות ספציפית של המטפל/ת.

פסיכואנליזה:

טיפול עומק ארוך טווח, פחות נפוץ היום בגרסתו המקורית. 

טיפולים השלכתיים:

טיפולים מרקע דינמי, שמנכיחים במרחב הטיפולי תכנים וחוויות המקלים על עיבוד העולם הרגשי, למשל טיפול באמנות, בבליותרפיה, פוטותרפיה, טיפול בתנועה, טיפול המשתף בעלי חיים ועוד. מטרתם של כל אילו עומדת בעיני, ועוסקת ברווחה הנפשית של המטופל/ת, דרך ביטוי ונוכחות של תכנים במרחב הטיפולי.

איך בוחרים את המטפל/ת הנכונ/ה?

בבואינו לבחור איש/ת טיפול, חשוב לשים לב לשני קריטריונים. הראשון, הכשרתו של המטפל. עולם הטיפול הינו עולם פרוץ ואינו מפוקח, מה שמקשה על מציאת והבנת הכשרתם האקדמאית של אנשי טיפול. גורם שני, ולא פחות חשוב הוא אופי הקשר הנוצר עם איש/ת טיפול. הקשר הטיפולי מצריך אמון, יציבות ופתיחות. לא די בהכשרה מקיפה של אנשי הטיפול, כי אם אופיו האישי של הקשר הוא זה המאפשר תהליך טיפולי לא פחות מרקע תאורטי.

 
ארנבת-הצלת-בעלי-חיים-בית-מחסה

איך מטפלים בארנבון?

מדריך לטיפול בארנבונים בשבי בהשראת חיי הארנבונים בטבע מדריך מלא לטיפול בארנבונים: יצירת תנאי רווחה פיסיים ונפשיים בשבי

קרא/י עוד>>>