כלב-אימוץ-כלבים-איך-מאמצים-כלב
ד"ר נועם רודיך

ד"ר נועם רודיך

נועם רודיך, מקימת פעמוני רוח, המרכז לטיפול הדדי באנשים ובבעלי חיים, מטפלת הנעזרת בבעלי חיים, דר' למדעי הרפואה

איך מאמצים כלב

שליש מהמשפחות בישראל מגדלות כלב. צירוף כלב הוא תהליך של הרחבת משפחה. כמו בכל משפחה מתרחבת, לתהליך נלוות פנטזיות רבות, תקוות והתרגשות.

מאיפה כדאי לאמץ כלב?

כלבים רבים זקוקים לבית חם, למשפחה ולקשר מיטיב. מדינת ישראל מוצפת בכלבים המחכים לבית חם בכלביות, הסגרים עירוניים, בתי מחסה, עמותות ומשפחות אומנה. עשרות אלפי כלבים מומתים כל שנה לפני שהם זוכים בבית חם. בנוסף לשלל הכלבים המחפשים בית, בישראל קיימת גם תופעה של סחר בכלבים, כאשר הגורים הם תוצאה של רבייה מפוקחת (או פחות מפוקחת).

איך בוחרים כלב לאימוץ?

כלבים מעורבים הם כלבים בריאים יותר, ואימוץ כלב מכלביה, הסגר או עמותה ישלב במשפחה חבר חדש מלא הכרת תודה על הבית החדש שלו. לעומת זאת, קניה של כלב מעודדת סחר בבעלי חיים, ולרוב מונעת מצפיה לכלב מסוים עם אופי נתון מראש. כלב, כמו ילד, ובעצם כמו כל בן אנוש, הוא יצור בעל אופי, תכונות, התמודדויות, חוזקות וחולשות. כמו כל אדם, גם הכלב מגיע עם היסטוריה משלו. אימוץ כלב דומה להבאת ילד לעולם. את הרך הנולד לומדים ההורים להכיר, כמו גם את הכלב המאומץ.

איך מתקשרים עם הכלב החדש?

 ממש כמו לידה של תינוק המביאה איתה תקשורת ייחודית איתו שמטרתה הבנה הדדית, כך גם אימוץ כלב מצריך פיתוח קשר ותקשורת איתו. כבכל קשר, קשר עם כלב מתפתח לאורך זמן, בעיקר כשמטרתו של הקשר היא לאפשר לכל המשתתפים בקשר להביע את צרכיהם ולהסתגל זה לזה. ככל שהקשר הנבנה יאפשר לכלב להיות הוא עצמו, וככל שאופיו יתקבל בהבנה, כך הקשר יפרה יותר את כל הצדדים שבו.

איך אפשר לייצר תהליך נכון ובריא לכל הצדדים?

במדינת ישראל יש מודלים מגוונים לאימוץ, וכמעט כל עמותה בוחרת לעצמה את מודל האימוץ המתאים לה. כדי להתכונן להרחבת המשפחה, וכדי שההחלטה על אימוץ לא תהיה מהירה מדי, וכדי למנוע נטישה של כלבים, יש לערוך הכנה. ההכנה לאימוץ כלב צריכה לאגד בתוכה את שלל הפנטזיות, הצרכים, היכולות המשפחתיות והפניות לכלב ע”י כל אחד ואחד מבני המשפחה. בנוסף, אופיו של כלב המצטרף למשפחה צריך להתאים לטמפרמנט המשפחתי ולפניות לכלב. לכן, לאחר ההכנה נדמה כי חשוב למצוא שותף חדש ומתאים לאורח החיים המשפתיים. ולאחרי האימוץ, חשוב לבנות שגרת חיים חדשה, ולהתחיל לייצר שפה משותפת עם הכלב ע”י יצירת תקשורת מיטיבה לכל הצדדים. כל אילו, חשוב שילוו ע”י אנשי מקצוע מתאימים, כאילו שיכולים להבין את כל הנפשות הפועלות: על שתיים ועל ארבע. 

החיים עם כלב הם חיים משמחים. כלבים מאומצים הם חברי נפש, חברים ללא מילים וללא שיפוטיות, חברים שמבטיחים לנו שמחה לחזור הביתה.