טיפול-בעזרת-בעלי-חיים
Picture of ד"ר נועם רודיך

ד"ר נועם רודיך

נועם רודיך, מקימת פעמוני רוח, המרכז לטיפול הדדי באנשים ובבעלי חיים, מטפלת הנעזרת בבעלי חיים, דר' למדעי הרפואה

איך מטפלים בטראומה בעזרת בעלי-חיים?

מהי טראומה?

 טראומה היא תוצאה של משבר חריף, חזק ומהיר המאיים עלינו נפשית או פיסית. טראומה יכולה להיות יחידה, או חוזרת על עצמה לאורך זמן. לעיתים, אנשים שחוו טראומה מייצרים תגובה פוסט טראומטית PTSD, או פוסט טראומטית מורכבת cPTSD שעלולה לייצר מגוון סימפטומים. החיים בצילה של פוסט טראומה יכולים להיות קשים ומורכבים.

הסימפטומים של טראומה יכולים להיות מגוונים: פלאשבקים, ניתוקים (דיסוציאציה), סיוטים, קשיי שינה, התקפי חרדה, המנעות חברתית, פגיעה עצמית, הפרעות אכילה ועוד ועוד.

טיפול רגשי בנפגעי טראומה:

כדי להגיע לרווחה נפשית לאנשים הסובלים מפוסט טראומה, יש לקבל טיפול רגשי מתאים. חלק מהטיפולים הרגשיים מבוססים על שיח מילולי בין מטופלת לבין מטפל,ואילו יכונו טיפול שיחתי. עם זאת, לא עבור כל מי שסובל מפוסט טראומה טיפולי שיחתי בלבד מתאים. לעיתים טראומה יכול להיות מטופלת דרך עבודה גופנית רגשית בתחום הטיפול בתנועה. ולעיתים, כלי הביטוי המתאים ביותר הוא  כלי ביטוי השלכתי, משמע ביטוי דרך עזרים חיצוניים לשיחה, למשל אומנות, בבליותרפיה, פוטותרפיה וכך הלאה.

הקשר בין נוכחות בעלי חיים להתמודדות עם טראומה:

טיפול הנעזר בבעלי חיים בטראומה הוא טיפול המנכיח בעל-חיים במרחב הטיפולי. כשהקשר האנושי נפגע כתוצאה מהטראומה, בעלי חיים יכולים להוות הזדמנות לקשר חדש, מיטיב, לא שיפוטי ומרגיע. טיפול הנעזר בבעלי חיים בטראומה יכול לאפשר למטופל לחוש שייכות שנגזלה ממנו לאור הטראומה, וליצור מחדש חברה ולהקה משלו. הקשר בין בעלי החיים למטופלים ילמדו את המטפל והמטופל על דפוסי הקשר שנוצרו כתוצאה מהטראומה, ויאפשרו שיח בטוח על דפוסי קשר בין המטופל לעולמו. היות ובעלי חיים אינם שיפוטיים, הקשר איתם יכול להיות קשר בטוח, קשר מנחם, מקום רגוע שיאפשר מציאת עוגנים וקרקע מחודשת לאחר טראומה.

בעלי החיים מנכיחים מערכת יחסים במרחב הטיפולי,בין המטופל למטפל, בין המטופל לבעלי החיים, ובין המטפל לבעלי החיים. לכן, חשוב שסביבה טיפולית זו לא תשחזר מרחב טראומטי. אנשים רבים הסובלים מפוסט טראומה, בעיקר טראומה כתוצאה מפגיעה מינית או אלימות סבלו מהחפצה כלשהו, נכחו בסיטואציות מחפיצות, אסור שהמרחב הטיפולי ינכיח החפצה כלשהי. לכן, טיפול הנעזר בבעלי חיים אשר רואה עצמו משתמש בבעלי החיים ככלי, משחזר תכנים טראומטיים. זוהי אחריותו של המטפל לשמר את כל המשתתפים בקשר הדדי ולא מנצל, בקשר מיטיב שמאפשר לכל המשתתפים, בעלי החיים ומטופלים, להיות מי שהם, על כל משאלותיהם, קשייהם, רצונותיהם, גופם ונפשם. 

כלב-אימוץ-כלבים-איך-מאמצים-כלב

איך מאמצים כלב?

איך מאמצים כלב שליש מהמשפחות בישראל מגדלות כלב. צירוף כלב הוא תהליך של הרחבת משפחה. כמו בכל משפחה

קרא/י עוד>>>
ארנבת-הצלת-בעלי-חיים-בית-מחסה

איך מטפלים בארנבון?

מדריך לטיפול בארנבונים בשבי בהשראת חיי הארנבונים בטבע מדריך מלא לטיפול בארנבונים: יצירת תנאי רווחה פיסיים ונפשיים בשבי

קרא/י עוד>>>