לבעלי חיים עמותת פעמוני רוח
Picture of ד"ר נועם רודיך

ד"ר נועם רודיך

נועם רודיך, מקימת פעמוני רוח, המרכז לטיפול הדדי באנשים ובבעלי חיים, מטפלת הנעזרת בבעלי חיים, דר' למדעי הרפואה

קשר ותקשורת בין האדם לבעלי החיים.

בני אדם הם בעלי חיים חברתיים, משמע הם זקוקים לקשר אוהב, מגן, מטפח, מחנך ומלווה לאורך כל חייהם. יש מי שיותר זוכה לכך ויש מי שפחות, אבל נדיר לגלות בני אדם שאינם נמצאים בתוך קשר או שמשתוקקים לפתח קשרים.
היכולת ליצור קשר משמעותי מתחילה להתפתח ממש מרגע בּוֹאֵנוּ לאוויר העולם. הקשר הראשון שנוצר הוא בין התינוק/ת לדמות משמעותית: אם, אב וכדומה. 

אך מה עם הקשרים שלנו לשותפים שלנו לפלנטה?

בני אדם, בעלי חיים וצמחים הם כולם שותפים משמעותיים על פני כדור הארץ. ובלעדיהם לא נוכל להתקיים. קחו למשל את התופעה המאיימת על חיינו כרגע, עם היעלמות הדבורים, שאחראיות על תהליך ההאבקה. איך הטבע יוכל להתרבות בלעדי הדבורים, הכה הכרחיות לקיום שלנו. מכאן נגזר הקשר המשמעותי ובו בזמן ההכרחי שלנו עם השותפים שלנו – החיות
קיימים כל מיני סוגי קשרים בין בני אדם ובעלי חיים. יש אנשים שמאמינים שבעלי חיים עומדים לרשותו של האדם. ומכאן נגזרת ההצדקה המוסרית לאכילת בשר, לשתיית חלב, שימוש בפרוות, בעור, בדבש ועוד. למטרות מסוג זו בויתו בעלי חיים רבים לאורך ההיסטוריה. קיים גם זרם אלטרנטיבי, שהולך ומתחזק בשלושת העשורים האחרונים התופס את בעלי החיים ובני האדם כשותפים שוויוניים ומתוך כך, בעלי זכויות שוות והדדיות. נגזרות של תפיסה זו הן הפחתה עד כדי הימנעות משימוש במוצרים מן החי. למשל, שינוי ייעוד מרחבי חי, שפעם תפקדו אך ורק בשביל האדם וילדיו, והפיכתם למרחבים לשיקום בעלי חיים ולמידה של אותם הילדים על זכויות בעלי החיים או חיות המשק.

איך נראית פרקטיקה של יצירת קשר עם בעלי חיים?

כמעט מובן לכל הקוראים והקוראות שמי שמשתייך לזרם השמרני של ”בעלי חיים לרשותינו” מייצר קשר עם בעלי החיים כתוצר או ומוצר. בעלי החיים הינם חפץ או אובייקט, והקשר איתם הוא קשר שצורך מהם תפוקה כלומר אין להם סובייקטיביות או נשמה וזכויות. קשר הדדי לטעמי חשוב ומעניין יותר להתבונן בקשר הדדי עם בעלי חיים. כשם שקשר אנושי הדדי הוא קשר שנוצר בין שני אנשים הרואים זה את זה כסובייקטים, בעלי סיפור, רגשות וצרכים, כך אפשר לבנות קשר בין בני אדם לבעלי חיים. בקשר מסוג זה שני הצדדים יוזמים את הקשר ומעוניינים להעמיקו. אין בו כפיה של האחד על האחר, ואין משתתף שכל מהותו היא לספק סחורה לאחר. אין בין מכירה וקניה, אלא סולידריות, אהבה, חמלה, ושאר רגשות המאפיינים את העומק של מערכות יחסים המתקיימות בין בני אדם.

ואיך נראית הפרטיקה של קשר הדדי עם בעלי חיים?

ובכן, בכדי לייצר קשר הדדי, יש צורך בהיכרות עם שפת בעלי החיים. השפה שלהם, גם אם היא אינה מילולית ובעלת אותיות כשפה האנושית, חייבת להיות מוכרת על ידינו בתהליך של ההיכרות איתם. עלינו להביט, לחקור וללמוד בכל מפגש את שפת הגוף, התנהגויות, קולות ועוד. אחרת איך נדע אם בעלי החיים מעונייניםבקשר איתנו? איך נדע אם אנחנו לא כופים את עצמנו עליהם? בדיוק כמו בקשר אנושי, במפגשים הראשונים אנחנו לומדים דרך הדינימיקות וההתנהגויות שלהם, את הצד השני. הקשר ההדדי עם בעלי חיים הוא קשר שנובע מצורך בטובתו של האחר. באופיו. בצרכיו. ברווחתו. זהו גם הקשר שמאפשר לנו, כולנו יחד, לנסות לשמור זה על זה, לטובת כל שותפינו לכדור הארץ.