טפול-בעזרת-בעלי-חיים-למבוגרים-עמותת-פעמוני-רוח
Picture of ד"ר נועם רודיך

ד"ר נועם רודיך

נועם רודיך, מקימת פעמוני רוח, המרכז לטיפול הדדי באנשים ובבעלי חיים, מטפלת הנעזרת בבעלי חיים, דר' למדעי הרפואה

מהו טיפול רגשי הנעזר בבעלי-חיים?

טיפול רגשי בעזרת בעלי חיים הוא תחום טיפול הכולל שילוב של בעל חיים במרחב הטיפולי. המטרה של הטיפול הנעזר בבעלי חיים דומה לתכלית של הטיפול הרגשי, והוא עוסק בקשיים, במצוקות ובצורך לפתרון מועקות נפשית של המטופל (ע”ע “טיפול רגשי” במאמרי העמותה).

על אף מטרתו של הטיפול, הזהה לקשת הטיפולים הרגשיים, ייחודו של התחום הטיפולי נוכחות אישיות חיה במרחב הטיפולי. למעשה זה התחום הטיפולי היחיד שבו נוצרות מערכות יחסים שאינן רק בין מטפל/ת ומטופל/ת, אלא גם מערכת יחסים עם בעל החיים השותף לטיפול.

הטיפול הנעזר בבעלי חיים מחולק לשני תחומים שונים:

א. פעילויות המשתפות בעלי חיים, והמייצרות סביבה מיטיבה עבור המטופל/ת ובכך תומכות בהתמודדויות היומיום של המטופל/ת.

ב. התערבויות טיפוליות אילו אינן מוגדרות כחלק מהטיפול הרגשי,וביניהן נכללות רכיבה טיפולית, כלבנות טיפולית, סיוע ושיקום הנעזרים בבעלי חיים ועוד.

מנגד, טיפול רגשי המשתף בעלי חיים הוא תחום טיפולי בו מערכות היחסים והקשר בין בעלי החיים למטופל/ת תומכים בהבנתו של המטפל הרגשי את המטופל/ת, עולמם/ן הפנימי וההתמודדויות שלו, תוך שימוש בידע מתחום הטיפול הדינמי ותוך התבססות על תאוריות מתחום הפסיכותרפיה

יתרונותיו וחסרונותיו של הטיפול הנעזר בבעלי חיים:

טיפול הנעזר בבעלי חיים הוא טיפול בו במרחב נוכח בעל חיים, עם שֵׁם, סיפור, רצונותוצרכים. כל אלו, מחייבים את מטפל/ת מקצועי שיתבונן בהם, וינכיח אותם בצורה מותאמת לעולמו וצרכיו של המטופל/ת, כמו גם היחס ההפוך. לעיתים, סביבה ומרחב המשתפים בעלי חיים עלולים להיות מציפים רגשית מדי עבור מטופלים/ות מסויימים/ות. כמו כן פוגענות כלפי בעלי חיים עלולה לסכן את בעלי החיים ולטמון סכנה של מרחב לא בטוח כלפי בעלי החיים והמטופלות/ים.

למי מתאים טיפול הנעזר בבעלי חיים:

ככלל, כל אדם, מבוגר, צעיר, נוער, יכול להיות מטופל בטיפול הנעזר בבעלי חיים. טיפולים הנעזרים בבעלי חיים מתקיימים בצורה פרטנית או קבוצתית. כפרט, מתאים הטיפול לילדים עם מגוון התמודדויות, החל מהתמודדויות פיסיות וכלה בקשיים ומצוקות נפשיות. אצל מבוגרים, קשת ההתמודדויות רחבה: טיפול בטראומה, התמודדויות עם קשיים נפשיים, דיכאון, אובדן, שְׁכוֹל וכל קשת הרגשות שנלווית לכל אחת מהמתמודדויות החיים.

זהירות, תחום פרוץ!

לא כל התערבות טיפולית הנעזרת בבעלי חיים נחשבת טיפול רגשי הנעזר בבעלי חיים. עם זאת, רבות ההכשרות בתחום, ופיקוח אין. לכן, אנשי מקצוע רבים מכנים עצמם מטפלים רגשיים, למרות שהכשרתם קשורה בהתערבות טיפולית שאינה תהליך טיפולי פסיכותרפי. 

מודלים לטיפול הנעזר בבעלי חיים:

 טיפול רגשי הנעזר או משתף בעלי חיים יכול להתקיים בכל מיני מסגרות. קליניקות פרטיות, פינות חי חינוכיות, מרחבים להצלת ושיקום בעלי חיים ועוד. קשת האפשרויות וקשת הגישות הטיפוליות מהווה מטריה למגוון גישות בטיפול, החל מטיפולים המחפיצים לחלוטין את בעל החיים ורואים בו כלי למטרות טיפוליות, וכלה ביחס הרואה בבעל החיים שותף מבחירה ובעל אופי ממש כמו המטופל/ת.

ארנבת-הצלת-בעלי-חיים-בית-מחסה

איך מטפלים בארנבון?

מדריך לטיפול בארנבונים בשבי בהשראת חיי הארנבונים בטבע מדריך מלא לטיפול בארנבונים: יצירת תנאי רווחה פיסיים ונפשיים בשבי

קרא/י עוד>>>