ארנבת-פעמוני-רוח-בית-מחסה
ד"ר נועם רודיך

ד"ר נועם רודיך

נועם רודיך, מקימת פעמוני רוח, המרכז לטיפול הדדי באנשים ובבעלי חיים, מטפלת הנעזרת בבעלי חיים, דר' למדעי הרפואה

הצלת ושיקום בעלי-חיים,
בתי מחסה ומקלטים.

בתי מחסה לבעלי חיים הם מקומות לשיקום ולהצלת בעלי חיים. חלקם יכולים להיות ממוקצעים ומתמחים.

אילו סוגי עמותות ומקלטים קיימים?

 בין העמותות ובתי המחסה יהיו כאילו שיהוו תחנת מעבר לבעלי חיים, משמע ישקמו ויכינו אותם לקליטה בבית מאמץ או מרחב חי קבוע, ויהיו כאלו שישמשו בעצמם בית קבוע לבעלי החיים.

מהו תהליך שיקום בעל חיים?

 לרוב, כאשר בעל חיים נמצא נטוש, פגוע או פצוע, תהליך השיקום יתחיל בטיפול וטרינרי. לאחריו, יתחיל תהליך השילוב של בעל החיים בסביבה מיטיבה. בעלי חיים סוליטריים יזדקקו לסביבה בה אין נוכחות של בעל חיים מאותו מין, למשל אוגרים. בעלי חיים חברתיים ישולבו בלהקה. מקלטים להצלת בעלי חיים שנותנים בית חם לבעלי החיים, ואפילו אומנות, ישלבו את בעלי החיים בלהקה, במידה ואילו בעלי חיים הזקוקים לעדר או לחברה. לא כל בעל חיים ניצול מסוגל להשתלב חברתית בין בני מינו. לעיתים חייו הקודמים מייצרים רצף טראומות שמקשה על השילוב החברתי.

מהי סביבה שיקומית?

 כאמור, התהליך מתחיל בשיקום פגיעה פיסית לרוב. לאחריו, משמעותי המרחב השיקומי בנוסף להתאמה לאורח חייו הטבעי. השיקום מתרחש בסביבת מקלטים להצלת בעלי חיים ועמותות. והוא משתדל לאפשר באזור המחייה סביבה מיטיבה פיסית, נפשית והתנהגותית. כך, שיקום טוב נכון של בעל חיים צריך לאפשר גם סביבה בטוחה ומוגנת, אך בו בזמן, גם סביבה עשירה וסביבה שתאפשר ותתן מקום לכמה שיותר התנהגויות טבעיות. בסביבה בריאה עיזים זקוקות למרחב שיש לו קירות גבוהים, שעליהם יוכלו לטפס ולקפץ עליהם. ארנבון צריך קרקע שתאפשר לו חפירה ותזונה מתאימה שתאפשר לו לשייף את שיניו. כלב זקוק לאתגרים קוגניטיביים, וחתול זקוק למשטח שיוף ציפורניים ומשחקים מגוונים. 

ולבסוף, אנחנו כבני אדם משקמים את בעלי החיים הפגועים נפשית ופיזית. לרוב הם זקוקים לנו לאחר פגיעה ע”י בני אדם. עם זאת, גם תהליך ההצלה של בעלי החיים נעשה ע”י בני אדם. לכן, קשר עם בני אדם מובנה בתוך התהליך. 

שיקום נכון יתייחס לצורך של בעלי החיים בקשר אנושי. בעלי חיים רבים אינם זקוקים לקשר אנושי, וישנם כאילו שזקוקים מאד. מרבית הכלבים זקוקים בסביבה אנושית, ורק חלקם של הארנבונים מעוניין בקשר שכזה. לכן שיקום בעלי חיים מחייב את הגורם המשקם להתמקם בעמדה המתאימה לבעל החיים ולצרכיו כמו גם לאופיו.